Oferta technologii DLM (Double Linear Mixing)
Nowoczesne wzmocnienie nasypów kolejowych – ekonomiczne, trwałe i szybkie rozwiązanie dla infrastruktury
1. Wprowadzenie
Technologia Double Linear Mixing (DLM), opracowana przez Soley Sp. z o.o. we współpracy z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów, jest innowacyjną odpowiedzią na wyzwania wzmocnienia nasypów kolejowych, zapewniając jednoczesne tworzenie dwóch równoległych paneli gruntobetonowych lub fibrogruntobetonowych w jednym cyklu technologicznym. DLM eliminuje konieczność czasochłonnych operacji, takich jak budowa dróg serwisowych i demontaż infrastruktury napowietrznej, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej wydajności i stabilności wzmocnienia podłoża.
2. Opis technologii DLM
Technologia DLM polega na jednoczesnym wykonaniu dwóch równoległych paneli gruntobetonowych lub fibrogruntobetonowych pod torami kolejowymi przy pomocy specjalistycznej maszyny. System jest wyposażony w dwa miecze (narzędzie Grunwald), które umożliwiają równomierne wzmocnienie podtorza bez konieczności przerw technologicznych, co pozwala na znaczące skrócenie czasu realizacji inwestycji.
Parametry techniczne:
- Grubość paneli gruntobetonowych i fibrogruntobetonowych: od 40 cm do 60 cm, w zależności od potrzeb projektowych i warunków gruntowych.
- Wytrzymałość na ściskanie: od 1,9 MPa do 4,6 MPa, w zależności od rodzaju paneli i głębokości wzmocnienia.
- Prędkość pracy maszyny: technologia pozwala na wykonanie do 200 metrów bieżących wzmocnionego nasypu kolejowego dziennie, co jest znacznym usprawnieniem w porównaniu z tradycyjnymi metodami (DSM czy kolumny betonowe).
- Zużycie paliwa na wykonanie 1 m² ściany: wynosi 1,7 litra, co jest o 23% mniejszym zużyciem w porównaniu do tradycyjnych metod.
3. Zastosowanie technologii DLM
Technologia DLM została zaprojektowana z myślą o modernizacji istniejących linii kolejowych, gdzie utrzymanie ciągłości ruchu na jednym torze jest kluczowe. Może być stosowana również podczas budowy nowych tras kolejowych oraz przy fundamentach mostów i wiaduktów, dzięki możliwości formowania stabilnych ścian gruntobetonowych i fibrogruntobetonowych.
Kluczowe zastosowania:
- Wzmocnienie nasypów kolejowych w celu przystosowania linii do pociągów dużych prędkości.
- Stabilizacja podtorza kolejowego bez konieczności wyłączania z ruchu sąsiednich torów.
- Posadowienie pośrednie fundamentów mostowych i wiaduktowych.
4. Zalety technologii DLM
- Równomierne osiadanie torów: Dzięki precyzyjnemu ustawieniu i synchronizacji dwóch mieczy, technologia DLM zapewnia równomierne wzmocnienie pod każdą z szyn, co eliminuje różnice w osiadaniu, typowe dla innych metod.
- Brak konieczności budowy dróg technologicznych: Cement i inne materiały są dostarczane za pomocą systemu pomp, co pozwala na tłoczenie zaczynu cementowego na odległość do kilku kilometrów bez konieczności użycia ciężkiego sprzętu.
- Wysoka wydajność i oszczędność czasu: DLM pozwala na realizację do 200 metrów bieżących wzmocnienia dziennie, co znacząco skraca czas zamknięcia linii kolejowej i minimalizuje koszty związane z przestojami.
- Minimalizacja hałasu i wibracji: Technologia DLM charakteryzuje się niskim poziomem hałasu i praktycznie całkowitym brakiem wibracji, co jest istotne szczególnie podczas prac w pobliżu zabudowań mieszkalnych.
5. Rezultaty badań i weryfikacja technologii
W trakcie prac badawczo-rozwojowych przeprowadzono kompleksowe testy w warunkach rzeczywistych, w tym w ośrodkach badawczych w Żmigrodzie, gdzie panele DLM zostały poddane 500 000 cykli dynamicznych obciążeń, symulujących rzeczywiste warunki użytkowania nasypów kolejowych. Wyniki potwierdziły wysoką wytrzymałość mechaniczną paneli gruntobetonowych i fibrogruntobetonowych, bez oznak pęknięć, zmiażdżeń czy innych uszkodzeń powierzchni.
Osiadania po 100 cyklach obciążeń:
- Podłoże niewzmocnione: 0,053 mm
- Ściana DLM – GB 40 cm: 0,001 mm
- Ściana DLM – FGB 40 cm: 0,002 mm
6. Ekonomiczne i środowiskowe korzyści
Technologia DLM to rozwiązanie korzystne zarówno pod względem ekonomicznym, jak i ekologicznym. Dzięki zastosowaniu materiałów lokalnych i minimalnemu zużyciu energii oraz materiałów budowlanych, technologia pozwala na redukcję emisji CO₂ oraz zmniejszenie zużycia paliwa w procesie budowlanym. Co więcej, brak konieczności budowy dróg serwisowych i utylizacji odpadów dodatkowo obniża koszty inwestycji.
7. Podsumowanie i zaproszenie do współpracy
Technologia DLM stanowi przyszłościowe rozwiązanie dla modernizacji oraz budowy infrastruktury kolejowej, oferując szybkie, trwałe i ekonomiczne wzmocnienie podtorza, przy jednoczesnej minimalizacji wpływu na otoczenie. Zapraszamy do kontaktu i współpracy w zakresie wdrożenia technologii DLM w Państwa projektach.